Aarhus University Seal

"Fake it or leave it!"

Centre for Fictionality Studies is co-organising the Fake News seminar 19/4 at Copenhagen University.

Info about event

Time

Friday 19 April 2013,  at 10:00 - 23:00

Location

Copenhagen University, Denmark

Den 14. november 2012 udnævnte The Onion Nordkoreas nye leder Kim Jong-Un til verdens mest sexede mand. Historien blev samlet op af det kinesiske kommunistpartis loyale avis People's Daily Online, der begejstret citerede historien og supplerede den med 55 siders billeder af den sexede statsleder. Men historien passede ikke, for The Onion er ikke almindeligt nyhedsmedie, men bedriver Fake News. Ingen havde udnævnt Kim Jong-Un til noget som helst; der blev bare gjort grin med ham. People´s Daily Online skyndte sig at slette historien, men da havde latteren allerede bredt sig.

Misforståelsen blev kun pinligere af, at formålet med Fake News ikke er at snyde nogen. Det er fiktiv journalistik, hvis nyhedshistorier ikke har fundet sted, men heller ikke er løgn, fordi det er meningen, at modtageren skal genkende, at historien er opfundet: fiktion. Men en særlig form for fiktion. For det skal også være nyheder: De skal ramme. Så Fake News beskriver gennem sit eget troldspejl, hvad der bevæger sig i det politiske, kulturelle og – især – journalistiske landskab. Derfor bliver Fake News til satirer over begivenheder og synspunkter i samfundet og parodier på udtryksformer i journalistikken.

Fake News er en genre, som spiller med forholdet mellem fiktion og virkelighed. Derfor er seminaret Fake it or Leave it

indgået som et samarbejde mellem Center for Fiktionalitetsstudier, Aarhus Universitet, og Forskergruppen Genrestudier, Københavns Universitet. På seminaret vil en række forskere på videnskabeligt grundlag, men kontant og underholdende beskrive og tage stilling til Fake News.

Seminaret afholdes i fællesskab mellem Center for Fiktionalitetsstudier, Aarhus Universitet, og Forskergruppen Genrestudier, Københavns Universitet.

See program and read more at: hum.ku.dk/kalender/2013/april/fake_news/